Pressmeddelande: Fadimes syster Songül är död!

Häromdagen kom det chockerande meddelandet att Fadime Sahindals syster Songül Sahindal är död. Songül Sahindal påträffades död i sin lägenhet den 20 november. Dödsfallet kommer att utredas, men det finns ingen misstanke om brott. Songül Sahindal spelade en central roll i rättegången efter mordet på hennes syster Fadime. Songül var den enda i familjen som stod på sin syster Fadimes sida. Songül stod emot alla påtryckningar att tiga om sanningen kring mordet. Songül stod vid Fadimes sida, i livet och efter Fadimes död.
Det var mitt privilegium att få träffa och lära känna Songül, lika modig som sin syster. Jag är stolt att kunna säga att hon var min vän”, säger Fadimes advokat Leif Ericksson.
Songül tog modigt ställning mot hedersmordet på Fadime men även för Fadimes och hennes pojkvän Patriks kärlek”, säger Sara Mohammad, ordförande för Riksorganisationen GAPF – Glöm Aldrig Pela och Fadime.
Songül Sahindal var medlem i Riksorganisationen Glöm Aldrig Pela och Fadime. Hon var med vid invigningen av Fadimes Park i Uppsala på tioårsdagen av mordet på Fadime. Songül besökte regelbundet Fadimes grav och lade blommor och tände ljus till minnet av sin syster. Songül är nu begravd bredvid sin syster Fadime på Uppsala Kyrkogård, enligt sin egen önskan. Meddelandet om Songüls död kom som en chock för oss i Riksorganisationen GAPF – Glöm Aldrig Pela och Fadime. Vi hedrar Songül både som Fadimes modiga syster och som medlem i GAPF. Vi kommer att fortsätta Fadimes och Songüls kamp mot hederskultur och hedersvåld och för varje individs rätt att fritt välja sin väg i livet.
Sara Mohammad,
Ordförande för Riksorganisationen GAPF – Glöm Aldrig Pela och Fadime