Tre filmer som kan användas vid utbildning om hedersrelaterat våld och förtryck i skolan
Tre filmer som kan användas vid utbildning om hedersrelaterat våld och förtryck i skolan Det krävs stort mod av flickor och pojkar som lever i
I detta sista inlägg om lärdomar som kan dras av Fadimes pamflett mot hederskulturen vill jag lägga fokus på de värden som Fadime höll högt. Det var liv, autonomi och frihet.
Fadime sa:
Genom att värdesätta autonomin och kärleken bejakade hon också livet.
Högst av allt bejakade Fadime sin frihet. Friheten att själv forma och bestämma över sitt eget liv. Denna frihet var för henne mer värd en biologiska band till familjen. Det är det som är Fadimes arv. Hon var västerländsk och upplysningsidealens arvtagerska in i ryggmärgen.
De som agiterar för vikten av återförening med familjen (läs förtryckarna), respekt för föräldragenerationens kultur, tradition och religion har inget med Fadimes arv att göra.
Hon var en olydig, modig och medveten kvinna som startade en ny kvinnorörelse i Sverige. En rörelse för kvinnor som berövats rätten till:
För att skaffa sig ett fritt och värdigt kvinnoliv betalade hon det högsta priset en människa kan betala: Hon betalade med sitt liv.
20 år efter sin död väcker Fadime liv i ett helt samhälle. Politiker, journalister, aktivister och praktiker pratar om henne och vill se vilket avtryck hon har lämnat i det svenska samhället. En oförglömlig, inspirerande och mycket fascinerande kvinna.
Fadimes arv lever vidare genom alla de unga kvinnor som ser en stark förebild i henne och i kampen för frihet.
Fler lektioner om Fadimes tal
Del 1: Omogen Fadime eller omogen samtid?
Del 2: Svensk “heder” är antitesen till hederskulturens oskulds- och kyskhetsideal
Del 3: Få familjen att backa undan eller “jobba hem” de utsatta flickorna?
Del 4: Ogifta flickors oskuld är hederskulturens hörnsten
Del 5: Hederskulturen gör bröder till systrars bödlar
Del 6: Mödrar i hederskulturen är ”medskyldiga offer”
Del 7: De med missriktat välvilja blir hederskulturens medlöpare
Del 8: Skolan i ett modernt samhälle blir ett hot mot döttrar i familjer med hederskulturella normer
Del 9: I hederskulturen “måste kvinnor förneka sitt liv för att kunna få leva”
Tre filmer som kan användas vid utbildning om hedersrelaterat våld och förtryck i skolan Det krävs stort mod av flickor och pojkar som lever i
Politiker som tar hedersproblematiken på allvar och som vill göra skillnad för hedersvåldsutsatta kan göra storverk. För några veckor sedan kom skolminister Lotta Edholm på besök till GAPF:s kontor i centrala Stockholm. Det var ett allvarsamt samtal som centrerades kring frågan: Vilka åtgärder behöver vidtas för att stärka skolans arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck
Jag går hit till graven då och då och pratar lite med Fadime. Berättar om händelser, talar om att hon inte är glömd, att hennes namn, hennes minne, trots det som hände fortfarande lever.