Verksamhetsberättelse

Vi hade knappt hunnit slutföra den årliga Fadimegalan på Berns i Stockholm den 19 januari förrän det började pratas om en ny influensa. Resten är som alla vet historia.

Coronapandemin påverkade i stort sett hela samhället under 2020 och GAPF var naturligtvis inget undantag. Vi har fått anpassa vår verksamhet till en mer digital.

Under pandemin har de som är utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck tvingats leva med mer kontroll och större begränsningar. De har levt helt isolerat i sitt hem, tillsammans med sina förövare, och har haft starkt begränsade möjligheter att söka hjälp i sin utsatthet. Pandemin har också medfört stora utmaningar att koordinera stödet till utsatta främst när de har behövt komma i kontakt med myndigheter såsom socialtjänsten, sjukvården och migrationsverket.

Hedersrelaterat våld och förtryck är en fråga som angår oss alla och även om frågan växer i samhället och engagerar allt fler, måste den tas på än större allvar. Vi har under 2020 fått se en del positiva framsteg där skärpt lagstiftning och ökat intresse i sakfrågan från en del politiker är några glädjeämnen.

Vi hoppas att 2021 blir året då fler agerar och tar frågan på det stora allvar som den kräver. Våra fantastiska goodwill-ambassadörer kommer att stödja oss i kampen och vi ser att fler och fler följer GAPF via vår hemsida och sociala medier.

Fadime är död. Hedersvåldet lever. GAPF kommer aldrig att sluta kämpa för de utsatta och vi jobbar hårt varje dag för att fler ska välja att vara med oss i kampen och arbetet för ett jämställt samhälle fritt från hedersrelaterat våld och förtyck.

Stöd oss

Bli medlem i GAPF

Hur har coronapandemin påverkat verksamheten år 2020? Hur har pandemin påverkat situationen för utsatta? Läs om det i vår verksamhetsberättelse.

Missa inte att läsa om vårt arbete i bloggen

Riksorganisationen GAPF

Postadress:
111 52, Stockholm

Besöksadress:
Vattugatan 5, Stockholm

Kansliet:
Mån – fre, 08 – 17

Stödjouren:
Dygnet runt – alla dagar i veckan

Swish: 900 62 71

Plusgiro: 900627-1

Varje måndag och onsdag, kl 19 – 21, är vår stödchatt bemannad av utbildade stödpersoner.

I vår chatt kan du skriva till oss om hedersrelaterat våld och förtryck, könsstympning, tvångsäktenskap, begränsningar och kärlek.

Tveka inte att skriva till oss – du kan vara helt anonym, ingen fråga är för liten eller stor och vi lyssnar gärna!

Translate »