GAPF genomför årligen grundutbildning för nya stödpersoner och chattvolontärer som vill engagera sig hos GAPF och stärka vårt stödjande arbete till hedersutsatta. En stödperson stöttar de utsatta på olika sätt. Det kan handla om social samvaro såsom att fika, gå på bio, chatta med utsatta men framförallt bara ha ett lyssnande öra.
GAPF hjälper utsatta med flera typer av stödinsatser. Här följer några exempel på hur vi stöttar de som vänder sig till vår stödverksamhet:
Stödjande samtal
Juridiska samtal genom WEGA advokater och V Advokater
Terapeutiskt samtal
Konsultativa samtal till yrkesverksamma och anhöriga
Stöd och hjälp i kontakt med myndigheter, såsom att följa med till möte eller ringa förberedande samtal till skolan, socialtjänsten eller polisen.
Skriver stödbrev till hedersutsatta asylsökande
Stöd via chatten
Fysiska möten
Yttranden i rättsprocess/vårdnadstvister
Upprättar orosanmälningar och polisanmälningar
Upprättar anmälningar till IVO- inspektionen för vård och om sorg vid misstanke/ kännedom om brister i socialtjänstens hantering av hedersärenden.
Upprättar intyg till stödsökande som behöver ansöka om skyddat personuppgifter hos Skatteverket.
Är du, eller känner du någon som är, utsatt för hedersrelateratvåld eller förtryck?
Kontakta stödjouren genom att maila stodjour@gapf.se.
Du kan också ringa eller SMS:a oss på 070-000 93 28.
Vi har tystnadsplikt.