Hijab och sexualisering av flickor

hijab-sexualisering-flickor

Hijaben ingår i ett omfattande patriarkalt och religiöst värdesystem som utgår från att kvinnans kropp är en källa till skam och vanheder. Det är enligt detta värdesystem kvinnans skyldighet att dölja sin kropp för att bevisa och upprätthålla sin kyskhet och renhet. Men det svenska samhället ska garantera alla barns fri- och rättigheter på lika villkor samt försvara alla barns lika värde enligt svensk lag.

Skolan ska vara en fristad för barn och unga, en plattform som förmedlar grundläggande demokratiska värderingar, jämställdhet och människors lika värde. För barn och unga som utsätts för hedersförtryck är det särskilt viktigt då skolan kan utgöra den enda frizonen där de möter nya perspektiv som skiljer sig från traditionella och patriarkala hedersmiljöer.

Hijabens syfte, oavsett om den är påtvingad eller inte, är att upprätthålla en förtryckande patriarkal ordning. Hijab på barn hör inte hemma i ett demokratiskt, sekulärt och jämställt samhälle som förespråkar mänskliga fri- och rättigheter och människors lika värde. Genom att tillåta hijab på barn sexualiserar man dem och begränsar deras fri- och rättigheter.

Hijab på barn hör inte hemma i ett jämställt demokratiskt samhälle och definitivt inte i skolan. Därför är ett förbud mot hijab på barn i skolan är motiverat utifrån att skolan ska vara en sekulär miljö fri från politiska, filosofiska och religiösa manifestationer och symboler.

Hijaben som symbol och medel för att upprätthålla en patriarkal ordning

Hijaben en symbol för uppfattningen att kvinnor är ansvariga för mäns sexuella beteende emot kvinnors kroppar samt bidrar till fysisk och social segregering av könen. Den utgör, likväl som barn- och tvångsäktenskap, könsstympning, oskuldskontroller och oskuldsoperationer, en social kontrollmekanism för att upprätthålla hederskulturens oskulds- och kyskhetsideal samt för att begränsa och kontrollera flickors och kvinnors liv.

Olika kartläggningar och granskningar har gjorts som visar att barn tvingas bära hijab mot sin vilja. Av Göteborgs-Postens granskning från 2018 framgår att nästan sju av tio kommunala förskolor i utsatta områden i Göteborg, Stockholm och Malmö kan tänka sig att aktivt kontrollera och tvinga på barn hijab mot deras vilja, trots att det kan bryta mot lagen.1Michael Verdicchio, 27 av 40 förskolor säger ja till slöjtvång, Göteborgs-Posten, 2018-06-04: https://www. gp.se/nyheter/gp-granskar/27-av-40-f%C3%B6rskolor-s%C3%A4ger-ja-till-sl%C3%B6jtv%C3%A5ng-1.6326768 (hämtad: 2023-01-05).

Av forskaren Devin Rexvids studie av 100 LVU-domar, avseende hedersutsatta omhändertagna flickor mellan 12–18 år, framkommer att flickor utsätts för allvarliga kränkningar, hot om våld, våld och förtryck samt barnäktenskap i de fall de vägrar att bära hijab. I samtliga mål uppger föräldrarna att flickan själv fått välja om hon vill bära hijab, varav samtliga flickor uppger att de blivit tvingade till detta.2Devin Rexvids studie är ännu inte publicerad, men det går att lyssna på hans föreläsning om studien på GAPF:s Youtube-kanal: Ny studie visar vilka konsekvenser flickor riskerar som vägrar hijab – Almedalen 2022, 2022-07-06: https://www.youtube.com/watch?v=nDr7DKVXLhA&t=256s (hämtad: 2023-01-05).

 

Därför är det oacceptabelt att minderåriga flickor bär hijab

När man sätter hijab på flickor, sexualiserar man barn, då denna handling insinuerar att barn är sexobjekt som bör skylas för att inte provocera mäns lustar. Plagget berövar flickorna deras rätt att leva på samma villkor som andra flickor. Att behöva anamma en starkt religiös symbol som hijaben, utgör en börda för ett barn som rimligen inte kan vara fullt medveten om dess innebörd och konsekvenser för hennes liv och framtid. Hijabens syfte är att upprätthålla en förtryckande manlig ordning, och den är därmed oförenlig med jämställdhet mellan könen.

Många sammankopplar hijab på barn med en inneboende identitet hos alla muslimer som en homogen grupp. Detta trots att majoriteten av muslimer inte klär sina döttrar i hijab. Den ultrakonservatism som barn i hijab utgör, har inte stöd bland majoriteten av världens muslimer. Som exempel kan nämnas Egypten. Där är det endast salafister (bokstavstrogna sunni-muslimer hängivna till underkastelse av sharialag) som sätter hijab på sina döttrar – och detta anses av majoriteten i samhället vara både extremt och fel att göra.

Det finns de som menar att kritik av konceptet med hijab på barn utgör en form av diskriminering gentemot och stigmatisering av de barn som bär hijab. Men att förflytta skulden, från de föräldrar som påtvingar hijab på sina minderåriga barn, till de som kritiserar sexualisering av barn – det är fel väg att gå. Med ett sådant förhållningssätt skulle man kunna argumentera för att man aldrig bör uppmärksamma någon form av missförhållanden som barn utsätts för då detta skulle kunna leda till att barnet stigmatiseras.

Vi bör rimligen rikta vår kritik mot de som är ansvariga för dessa missförhållanden, inte mot dess kritiker. Hijab på barn handlar inte om religionsfrihet. Det är en fråga om en extrem form av religiös indoktrinering och sexualisering av barn, vilket barn ska skyddas från. Vi får aldrig värdera föräldrarnas religionsfrihet högre än flickans rätt till frihet och rätt att leva jämställd med pojkar.

Att synliggöra barn i hijab på bilder är INTE ett sätt att inkludera ”alla”

Att synliggöra flickor i hijab på bilder är att normalisera en ordning som säger att flickans kropp är en källa till skam, att den leder till frestelse och synd och att hon är ett sexobjekt som är underordnad pojkarna.

Frågor och svar om hijab på barn

Har inte barn rätt att själva välja om de vill ha hijab?

En ung flicka, ett barn, kan rimligtvis inte vara fullt medveten om hijabens innebörd och dess konsekvenser för hennes liv och framtid. Staten måste skydda barn från könsdiskriminering och värna deras fri- och rättigheter, även mot föräldrarna/familjen. En vuxen kvinna kan välja men inte en liten flicka. Slöjan är inte bara att täcka håret eller huvudet. Därför slår alla jämförelser med kepsar, bikini och smink helt fel. Slöjan tvingar flickan till en hel ny livsstil – att ändra sin klädsel, sitt uppförande, sitt umgänge och mycket annat. De som vågar ta av slöjan betalar ofta ett högt pris.

Är det inte bara symbolpolitik att förbjuda hijab på barn?

Om man säger att det är symbolpolitik att förbjuda hijab på barn ignorerar man betydelsen av och syftet med hijaben och de konsekvenser den får för flickan/barnet. Hijaben ska dölja kvinnans kropp, som är en källa till skam och vanheder, för att bevisa och upprätthålla hennes kyskhet. Hijaben är en symbol för att kvinnan är ansvarig för mäns lustar och sexuella beteende mot dem. Den sexualiserar den lilla flickan/barnet och inskränker hennes frihet när hon särskiljs från pojkarna.

Hijabens syfte är att upprätthålla en förtryckande manlig ordning. Den är en symbol för kyskhetskultur och ger upphov till hederskultur. Att vara för ett förbud av hijab på barn borde vara självklart för alla som är emot sexualisering och könssegregering av flickor/barn och som är för jämställdhet mellan könen, oavsett politisk partitillhörighet. Samhället har ett ansvar för dessa flickor ska få leva jämställt i Sverige.

Förbud mot hijab på kommunala, regionala och statliga arbetsplatser

GAPF förespråkar även ett förbud av hijab, burka och niqab för anställda på kommuner, regioner och statliga myndigheter. Statliga och kommunala verksamheter är till för att erbjuda medborgare lagstadgade tjänster och service. Dessa verksamheter ska precis som skolan förmedla värden som är förenliga med grundläggande demokratiska värderingar, såsom jämställdhet och jämlikhet – värden som inte är förenliga med kvinnoförtryckande religiösa symboler som står för könssegregering och diskriminering av kvinnor.

Ett annat argument som motiverar ett förbud mot hijab, burka och niqab för anställda inom den offentliga sektorn är att kommuner, regioner och myndigheter bör förmedla ett neutralt intryck, fritt från religiösa och filosofiska symboler, för att tillgodose att alla medborgare ska kunna ta del av offentliga tjänster på lika villkor.

Lärare, socialsekreterare, poliser och handläggare på Försäkringskassan är några exempel på offentligt anställda som i sina dagliga verksamheter möter barn och vuxna som kan vara utsatta för hedersrelaterade begränsningar. Det är därför viktigt att offentligt anställda förmedlar en trygghetskänsla för de man är till för. Förmedlandet av neutralitet är i dessa situationer avgörande för att hedersvåldsutsatta ska våga söka stöd och hjälp. Vägledande domar från EU-domstolen har även slagit fast att ett förbud mot religiösa och filosofiska symboler, inklusive hijab, på arbetsplatser för att trygga en neutral arbetsmiljö inte är diskriminerande.3Se bl.a. dom den 28 november 2023, OP mot Commune d’Ans, C-148/22, EU:C:2023:924.

GAPF:s förslag på åtgärder:

  • Förbjud hijab på flickor under 18 år i för-, grund- och gymnasieskolor.
  • Förbjud hijab, burka och niqab för anställda på kommuner, regioner och statliga myndigheter samt i de organisationer och företag som utför uppdrag enligt direktiv från myndigheter, till exempel friskolor.
Läs alla 112 förslag...

…för ett jämställt samhälle fritt från hedersrelaterat våld och förtryck. Dessa förslag presenterades första gången på Fadimegalan och verkar som ett fundament för GAPF:s fortsätta kamp för att alla barn, ungdomar och vuxna ska få rätt att välja sitt eget liv.

Läs hela dokumentet

Är du utsatt för hedersrelaterat hot, förtryck eller våld?

Kontakta GAPF:s stödjour

Ring stödjouren på 070–000 93 28 eller maila stodjour@gapf.se.

Du kan också chatta med oss direkt på hemsidan. Chatten är öppen måndagar och onsdagar klockan 19:00-21:00, samt tisdag och torsdagar klockan 11:00-13:00.

Fler artiklar

Aktuellt
Ledig tjänst: Turnéläggare

2025-10-06

Är du en strategisk och kreativ kommunikatör som vill bidra till ett samhälle fritt från hedersrelaterat våld och förtryck? Sök tjänsten som kommunikatör hos GAPF.

112 förslag
Hijab och sexualisering av flickor

2025-08-04

Hijab på barn hör inte hemma i ett jämställt demokratiskt samhälle och definitivt inte i skolan.

Aktuellt
Ledig tjänst: Kommunikatör

2025-07-10

Är du en strategisk och kreativ kommunikatör som vill bidra till ett samhälle fritt från hedersrelaterat våld och förtryck? Sök tjänsten som kommunikatör hos GAPF.

Publiceringsdatum: 2025-07-10