Stödmaterialet för skolledare och lärare handlar om hur hedersnormer kan motverkas i skolan. Det är framtaget av Anette Franzén, lärare i svenska som andraspråk, föreläsare och f.d. goodwill-ambassadör hos GAPF. Hon har lång erfarenhet av att lyfta fram hedersnormer och dess konsekvenser både i och utanför undervisningen på gymnasieskolans introduktionsprogram och Komvux. Anette Franzén var GAPF:s goodwill-ambassadör 2021.
Hedersnormer är ojämställda och kränker individens frihet och integritet och kan inte förenas med den värdegrund som skolan ska förmedla och gestalta enligt styrdokumenten. Om skolpersonal inte synliggör och motverkar hedersnormer med aktiva handlingar kan elever och vårdnadshavare tolka det som att samhället accepterar dessa normer och att de individuella fri- och rättigheterna inte är till för alla.
Skolans personal behöver sätta ord på hedersnormerna, förtrycket och våldet och tydligt visa att det inte accepteras annars finns en risk att barn och unga som lever i en hederskontext inte tror att lagar och rättigheter gäller dem. Det är inte upp till barn och unga att visa tecken på utsatthet som vuxna i skolan förstår. Skolan ska signalera till barn, unga och vårdnadshavare att kunskap om hedersnormer, dess konsekvenser och förekomst finns, och att samhället har ett ansvar att hjälpa, stötta och skydda dem som är utsatta.
Från och med hösten 2022 kommer det framgå i skolans läroplaner att det är rektor som ansvarar för att hedersrelaterat våld och förtryck behandlas återkommande i utbildningen. Skolan behöver hitta rutiner och arbetssätt för detta som kan dokumenteras och ingå i det systematiska kvalitetsarbetet för att kunna följas upp, analyseras och utvecklas.
”Samtliga läroplaner, med undantag från vuxenutbildningens, anger att rektorn har ansvar för att sexualitet, samtycke och relationer och kunskaper om hedersrelaterat våld och förtryck behandlas återkommande i utbildningen.”
(hämtad 20210822)
Exempel på hedersnormer:
För tjejer som växer upp med hedersnormer som praktiseras är kyskhet och oskuld fram till äktenskapet livsviktig. Även ett rykte som på något sätt ifrågasätter en ogift tjejs kyskhet kan innebära ett allvarligt hot mot familjens heder oavsett om det finns någon sanning bakom ryktet eller inte. Detta krav på kyskhet fram till bröllopet innebär att tjejer lever med en rad begränsningar och förbud.
Killar förväntas underordna sig äldre killar och män. De förväntas kontrollera närstående tjejer och kvinnor så att de inte utgör ett hot mot familjens heder. Vid behov ska tjejer och kvinnor begränsas och bestraffas. Det betyder att killar fostras till att bli potentiella våldsutövare samtidigt som de får lära sig att det är så man visar kärlek och omsorg om sin familj. Istället för att leva i frihet och utvecklas till självständiga individer behöver killar å ena sidan rikta sin uppmärksamhet mot vad systrar, kvinnliga kusiner och mödrar gör, eller kan tänkas göra, å andra sidan behöver de lyda äldre killar och män och följa deras instruktioner för hur kontroll, begränsningar, disciplinering och bestraffning ska utföras.
Exempel på hur tjejer begränsas genom förbud att:
Exempel på vad tjejer utsätts för:
Exempel på hur killar begränsas:
Killar riskerar att utsättas för:
Hedersnormer kan aldrig förenas med de värden som skolan ska förmedla och gestalta enligt skollag och läroplaner. Yrkesverksamma ska inte tolerera intolerans mot de grundläggande värdena som jämställdhet, människolivets okränkbarhet och individens frihet och integritet.
Om någon skulle anklaga dig för att stigmatisera kan du svara:
”Hedersnormer förekommer och de ska motverkas för att de är ojämställda och kränker individens frihet och integritet. Det ingår i mitt uppdrag att motverka hedersnormer.”
Om någon säger att du är rasist när du tar avstånd och kritiserar hedersnormer kan du svara:
”Jag står upp för alla människors rätt till ett liv fritt från våld och förtryck oavsett ursprung och hudfärg. Om jag inte motverkar hedersnormer riskerar jag att diskriminera människor utifrån religion, etnicitet, kön och ålder.”
Det här är ett exempel på en arbetsmetod för att systematiskt motverka hedersnormer på en hel skola. Den togs fram och testades 2016–2020 på en gymnasieskola med introduktionsprogram i Södertälje på uppdrag av skolledningen. Metoden består av tre delar och använder lagstiftningen mot äktenskapstvång som utgångspunkt för att starta samtal om kärlek, äktenskap och rättigheter:
Det är rektor som leder arbetet och förmedlar med tydlighet till personal, elever och vårdnadshavare att skolan motverkar hedersnormer. Så här kan det låta när rektor pratar med sin personal:
”Jag vet att det finns tjejer och killar som blir kontrollerade och begränsade för att familjen praktiserar hedersnormer. Det innebär att det finns tjejer och killar som inte fritt får välja vänner, fritidsaktiviteter, utbildning, jobb och framtida partner själva. Detta är något vi ska motarbeta! På den här skolan pratar vi om lagstiftning, rättigheter och jämställdhet på ett sätt så att alla ska förstå att alla har rätt att utvecklas och leva sina liv utan våld och förtryck, oavsett vilken familj man tillhör. Vi som arbetar på skolan ska vara tydliga och se till att alla elever och vårdnadshavare förstår att vi som arbetar här vet vad hedersrelaterat våld och förtryck är, att det finns hjälp, stöd och skydd att få och att vi ser, lyssnar och agerar när vi upptäcker att någon är utsatt. Det finns ingen dold agenda. Vi stigmatiserar inte, vi är inte främlingsfientliga eller rasister. Det är vårt uppdrag att motverka hedersnormer eftersom de är ojämställda och kränker individens frihet och integritet.”
För att rektorer ska kunna vara tydliga och trovärdiga i detta behöver de kunskap om hedersrelaterat våld och förtryck. Kunskap är även nödvändig för att rektorer ska kunna planera vilka fortbildningsinsatser som behövs på skolan och se till att de genomförs. Rektorer kan även se till att det finns rutiner för att hantera akuta ärenden och arbetssätt för att förebygga hedersrelaterat våld och förtryck.
Eventuellt motstånd att motverka hedersnormer bland personalen behöver identifieras och förstås för att kunna hanteras av rektor. Kanske finns personal som själva lever med hedersnormer och då behöver rektor undersöka hur de förmedlar och gestaltar skolans värdegrund till elever och vårdnadshavare. Att undersöka detta betyder att rektor behöver ställa frågor som rör den värdekonflikt som finns mellan hedersnormer och skolans värdegrund. Det är rektors ansvar att se till att alla som arbetar i skolan följer styrdokumenten och att skolan är en frizon från begränsande hedersnormer.
Det finns affischer att skriva ut gratis på hedersfortryck.se (Nationella kompetensteamet, Länsstyrelsen i Östergötland) som tar upp att det är en brottslig handling att tvinga, pressa eller förmå någon att ingå äktenskap eller att tillåta barn att leva som gifta. På skolan i Södertälje sitter affischer på insidan av varje toalett. Eleverna får signaler att skolans personal vet att tjejer och killar kan bli bortgifta och får samtidigt information om att det är olagligt och att det finns stöd, hjälp och skydd att få. De ser affischerna varje gång de är på toaletten och det finns möjlighet att läsa i lugn och ro och kanske fotografera av affischen utan att någon annan ser det. På personaltoaletterna finns affischer med rubriken ”Menar vi allvar med att skydda alla barn och unga mot tvångsäktenskap? Då behöver alla veta det här”.
Affischerna visas på föräldramöten och skolan erbjuder vårdnadshavarna mer information om lagstiftningen och om hur skolan arbetar med detta. Under de tre läsåren metoden testades var det ingen vårdnadshavare som anmälde sitt intresse för att få mer information men det är ändå en viktig signal att skicka ut både till vårdnadshavare, elever och kollegor.
Samtliga klasser på skolan får information om lagstiftningen mot äktenskapstvång med hjälp av rättsfall, statistik och dokumentära berättelser på lektionstid. Under dessa lektioner, som kallas lektionsbesök, sitter eleverna i en halvcirkel utan bänkar framför sig. Det är viktigt att alla kan se alla. Varje lektion startar på samma sätt. Affischen som sitter på samtliga elevtoaletter visas upp och eleverna får frågan varför de tror att affischerna finns där.
Affischerna sitter på alla toaletter för att de vuxna på skolan vet att tjejer och killar blir bortförlovade och bortgifta, att det är ett brott, att alla har rättigheter oavsett bakgrund, att rektor tycker det här är viktigt, att alla behöver få information om lagen och rättigheter. Om någon är orolig för sig själv eller någon annan vill man kanske inte säga eller visa det, då är det bra att affischen sitter på toaletten där man är själv.
Klassens lärare deltar i dessa lektionsbesök, även annan skolpersonal, i fortbildningssyfte. Allt som sägs under lektionen kan senare användas som en gemensam referensram och utgångspunkt för diskussioner och läraren kan planera sin undervisning utifrån frågor och kommentarer som kommer upp.
En handbok för elevhälsopersonal, med konkreta råd kring hur du bemöter personer som är utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck. Handboken används som underlag i GAPF:s stödverksamhet.
Barn och unga som lever i familjer där hedersnormer praktiseras vet att hedern är viktigast av allt. Begränsningar, kontroll, hot och bestraffningar kan upplevas som normalt och då kan barns rättigheter som lärarna pratar om vara något som de tror endast gäller andra och inte dem. Det här är något alla som arbetar i skolan behöver känna till. Vi lärare kan göra stor skillnad och ge elever hopp om ett liv som de själva väljer men då behöver vi prata om hedersnormer och vad dessa kan leda till.
Lyssna på ”Jasmine” som i ett videoklipp berättar hur hon ifrågasatte varför hennes bröder fick göra saker som inte hon fick göra men eftersom hennes vänner hade det likadant förstod hon inte vad det var hon var utsatt för. I skolan fick hon lära sig att alla barn har rätt till rena kläder och mat på bordet men ingen lyckades förmedla att hon hade egna grundläggande rättigheter. ”Jasmine” blev tidigt bortgift med en man hon inte kände. I äktenskapet blev hon våldtagen och slagen och först som vuxen när hon hade lämnat sin man fick hon kunskap om hedersproblematik och förstod vad det var hon hade varit utsatt för under hela sitt liv. ”Jasmine” hade önskat få information i skolan om sina rättigheter men ingen i skolan hjälpte henne förstå vad hon gick igenom, ingen satte ord på det och ingen sa att det var fel.
”Jag önskar att jag hade fått mer kött på benen från skolan, från folk runtomkring mig, att det här är vad du har rätt till, det här är dina grundläggande rättigheter, att vuxna runt omkring mig hade kunnat vara lite mer observanta, ifrågasatt och kanske ställt lite frågor som fått mig att öppna upp mig och sedan talat om vilka rättigheter jag har som utländsk tjej utsatt för hedersproblematik, inte bara att alla barn har lika rätt till att få rena kläder och mat på bordet. Jag hade velat ha mer information om vad det var jag gick igenom, någon som satte ord på det. Någon som talade om för mig att det här är fel.”
Se filmklippet:
Tänk om ”Jasmine” hade haft lärare som i undervisningen använde material som beskrev hederskontextens livsvillkor, där oskuldsnormen och kyskhetskravet är centralt, och fått möjlighet att prata om detta med vuxna och jämnåriga i skolan.
Hedersnormer är ojämställda och kränker individers frihet och integritet och lärare behöver synliggöra dessa normer och sedan stå kvar och se, lyssna och bemöta elevernas reaktioner. Material som kan användas i undervisningen är till exempel tidningsartiklar, dokumentära berättelser, statistik, information om lagstiftning, skönlitteratur och film. Det viktiga är att hedersnormernas konsekvenser synliggörs på något sätt för att få igång samtal om begränsningar, kontroll och våld som sanktioneras av kollektivet i syfte att bevara en familjs heder.
Låt eleverna läsa, lyssna eller titta på utvalt material och arbeta med de frågor som du och eleverna har. När lärare ger tillåtelse att prata om hedersnormer brukar eleverna bli engagerade och berätta om egna och andras erfarenheter. Att leva i en familj som praktiserar hedersnormer innebär att man lever i två helt olika norm- och värderingssystem, ett hemma och ett annat i skolan/samhället. Lärare kan hjälpa elever att se hur dessa olika norm- och värderingssystem inte kan förenas och lyfta fram att detta leder till komplexa situationer som orsakar stort lidande för många personer.
Jag har ibland mött motstånd från elever som inte vill prata/läsa/lyssna på något som handlar om heder. Det har hänt att både tjejer och killar lämnar klassrummet. Då är det viktigt att följa upp och prata med eleven enskilt efteråt. Vad var det som hände under lektionen? Exempel på orsaker bakom motstånd är att elever kan känna oro för att klasskamrater ska berätta för andra, till exempel familjemedlemmar, att de har deltagit i samtal om rättigheter kopplade till kroppen och sexualitet vilket är tabu eller att en syster har lämnat familjen med hjälp av socialtjänsten på grund av hedersrelaterat våld och förtryck och att det, för tillfället, väcker för starka känslor att prata om heder tillsammans med andra. Dra inte några slutsatser innan du har pratat med en elev som visar motstånd. Ibland behövs mer tid för att en elev ska acceptera samtal där hedersnormer konkretiseras och konsekvenser synliggörs. Jag ser motstånd som en signal att det här behöver eleven prata mer om och som ett varningstecken på att eleven kan vara utsatt för hedersrelaterat våld och förtryck.
Om du som lärare upptäcker en elev som är utsatt för, eller riskerar att utsättas för, hedersrelaterat våld och förtryck är det viktigt att agera. Oro ska anmälas till socialtjänsten och det ska framgå att det är ett hedersärende. Se till att skolledningen och elevhälsoteamet får kännedom om ärendet. Om du är osäker på hur du ska agera kan du ringa någon av de stödtelefoner som finns för yrkesverksamma.
GAPF 08-711 60 32
GAPFs stödjour 070-000 93 28
Nationella kompetensteamet 010-223 57 60
Barn- och tvångsäktenskap är ett brott och lagstiftningen har skärpts i flera omgångar. Sedan juli 2020 finns barnäktenskapsbrottet som innebär att vårdnadshavare är skyldiga att skydda sina omyndiga barn från att gifta sig eller leva som gifta och att personer som ingår äktenskap eller lever som gift (till exempel efter en förlovningsfest eller annan ceremoni) med en omyndig person kan straffas, även vigselförättaren kan lagföras. Socialtjänsten kan utfärda utreseförbud om det finns en risk att en ung person ska föras utomlands och där utsättas för barnäktenskap, tvångsäktenskap (över 18 år) eller könsstympning. Ytterligare en nyhet från 2020 är att brott med hedersmotiv leder till straffskärpning.
Information om brottet barnäktenskap och utreseförbudet behöver komma ut till alla rektorer, lärare, elevhälsan, elever och vårdnadshavare. Nationella kompetensteamet, Länsstyrelsen i Östergötland har tagit fram en informationskampanj och det finns affischer och digitalt material att sprida.
https://www.hedersfortryck.se/publikationer/informationsmaterial-om-barnaktenskapsbrott-och-utreseforbud/ (hämtad 2021-08-22)
Filmerna är framtagna av Länsstyrelsen i Östergötland och finns på deras youtubekanal hedersfortryck.se. Det finns tre olika versioner riktade till 1) barn och unga 2) yrkesverksamma och 3) vårdnadshavare, och finns dubbade och översatta till 13 olika språk.
Gift mot sin vilja – en informationsfilm för barn och unga
https://www.youtube.com/watch?v=4x3tuEy2dhE
Könsstympning av flickor och kvinnor – en informationsfilm för barn och unga
En kartläggning av hedersrelaterat våld och förtryck gjordes i Uppsala 2018 bland elever i årskurs 9 av TRIS (Tjejers rätt i samhället) på uppdrag av Länsstyrelsen i Uppsala län och Uppsala kommun. I rapporten, ”Ung 018” (2019) jämförs ungdomar som lever med ett så kallat oskuldskrav med ungdomar som inte har detta krav. Det visar sig att ungdomar som förväntas vänta med kärleksrelationer och sex tills de gifter sig riskerar att utsättas för olika typer av våld i högre utsträckning än ungdomar som får ha kärleksrelationer innan äktenskapet. Ett exempel från kartläggningen är att om en ungdom från oskuldsgruppen skulle ha en kärleksrelation som inte accepteras av familjen uppger flera ungdomar att de riskerar att giftas bort mot sin vilja. Detta är något som alla yrkesverksamma i skolan behöver känna till. Att vara förälskad, kär och kanske ha en kärleksrelation kan innebära stora risker för dem som lever med hedersnormer. I rapporten finns referenser till forskning som har gjorts i Sverige.
P3 Dokumentär
Hedersmordet på Fadime https://sverigesradio.se/avsnitt/1324316
Hedersmordet på Pela https://sverigesradio.se/avsnitt/53054
Hedersmordet på Abbas Rezai https://sverigesradio.se/avsnitt/784646
Nora flydde från sin familj
https://sverigesradio.se/avsnitt/938076
Här finns ett urval av material att använda för att synliggöra killars utsatthet för hedersrelaterat våld och förtryck.
Aftonbladets granskning av hedersförtryck. En kille säger att han skulle skjuta killen om hans syster har varit tillsammans med honom. Från 2017.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/84yPE/jag-skulle-skjuta-killen-som-hade-sex-med-min-syster
SR Kaliber
Bussmordet i Kiruna del 1och 2
Svenska Fall, säsong 5 avsnitt 4
Livsfarlig kärlek, om Abbas Rezai