Fadimes tal – lektion 2: Svensk “heder” är antitesen till hederskulturens oskulds- och kyskhetsideal

Blogginlägg

Fadimes tal - lektion 2 av 10

Svensk “heder” är antitesen till hederskulturens oskulds- och kyskhetsideal

Devin Rexvid analyserar Fadime Şahindals tal i riksdagen. Ett modigt och klokt tal, som gav oss många lärdomar då och för framtiden. Du kan läsa hela Fadimes tal på Aftonbladet, och lyssna på delar av talet i videon längst ner på denna sidan.

20 år efter mordet på Fadime påstår fortfarande en del att “även vi i Sverige har/har haft hedersrelaterat förtryck och våld”. Detta ibland utifrån en missriktad välvilja att generalisera hedersvåld så att det omfattar även majoritetssamhället för inte särskilja, inte peka ut och inte “stigmatisera”.

Fadime sa:

– Deras [föräldrarnas] uppfattning om svenskar och det svenska levnadssättet var att de var lösaktiga och att de varken hade kultur, moral eller etiska värderingar. Det enda de gjorde var att dricka, gå ut och dansa och ha fria sexvanor. Dessutom ansåg de att svenskar inte hade någon som helst respekt för familjelivet eftersom de skilde sig till höger och vänster.

Utdraget ovan ur Fadimes tal visar att hon skarpsinnigt såg att den dominerande kulturen i Sverige var i mångt och mycket en antites till det oskuldsideal respektive det kyskhetsideal som är så centrala i den typen av hederskultur som legitimerar att Rahim Şahindal mördar sin dotter för att återupprätta sin förlorade heder.

Det som dagens Sverige uppmuntrar till och accepterar vad gäller sexualvanor och sexualmoral ses som skamlöshet ur ett hederskulturellt perspektiv och därmed straffbart.

Vad som ses som skam och dygd i hederskulturen - det vill säga att flickor och kvinnor ska ge avkall på sin sexualitet och utsättas för bortgifte, könsstympning och könssegregation - ses som förtryck och kriminella handlingar ur ett modernt rättsstatligt perspektiv.

Historikern Yvonne Hirdman såg dessa skillnader tidigt när hon i kölvattnet av mordet på Fadime kritiserade Gudrun Schymans kålsuparteori med orden:

– Den kulturella genusordning som vuxit fram i Sverige är något att vara stolt över, trots latenta utbrott av gamla föreställningar som bygger på manlig övermakt. Det är en kultur att föredra framför den syn som ligger bakom dottermord. Skulle vi inte ens kunna stå upp och försvara denna kultur, när Fadime offrade sitt liv för den?

Devin Rexvid Universitetslektor och forskare inom hedersrelaterat våld och förtryck vid Stockholms Universitet

Fler lektioner om Fadimes tal

Del 1: Omogen Fadime eller omogen samtid?

Del 3: Få familjen att backa undan eller "jobba hem" de utsatta flickorna?​

Del 4: Ogifta flickors oskuld är hederskulturens hörnsten

Del 5: Hederskulturen gör bröder till systrars bödlar

Del 6: Mödrar i hederskulturen är ”medskyldiga offer”

Del 7: De med missriktat välvilja blir hederskulturens medlöpare

Del 8: Skolan i ett modernt samhälle blir ett hot mot döttrar i familjer med hederskulturella normer

Del 9: I hederskulturen “måste kvinnor förneka sitt liv för att kunna få leva”​

Del 10: Liv och frihet före heder och familj​

Fortsätt Fadimes kamp tillsammans med GAPF

Du kan hjälpa oss att hjälpa fler. Ju fler medlemmar vi är, desto starkare blir vår röst. Medlemsavgiften är 240 kronor per år som du betalar enkelt med Swish eller bankkort. Klicka här för att bli medlem i GAPF. Tack för att du väljer att ta ställning!

Lyssna på Fadimes tal i riksdagen

&t=6s

Dela inlägget i dina sociala medier

Facebook Twitter LinkedIn

Fler blogginlägg

Publiceringsdatum: 2022-03-22